Talán illet volna ezzel kezdenem,
de nem könnyű a kérdés megválaszolása, ha egy definíciót akarunk hallani. Arra
nem is vállalkozom, én alkossak ilyet, inkább próbálom körüljárni a kérdést. Aki
ismeri e tárgykörbe tartozó vonzódását, talán nincs is szüksége egy
meghatározásra, de ha teljesen tájékozatlan érdeklődő tájékozódni próbál, az
internethez fordul – mert máshová nem tud. Ekkor kezdődnek a bajok, mert bizony
ilyeneket talál:
„Kizárólag a férfiakra jellemző nemi eltévelyedés. A pszichoszexuális
érés folyamata során a gyermek szexuális fantáziájához bizonyos holmik (női
fehérnemű, cipő stb.) kapcsolódnak, és a későbbiekben ezek megpillantása vált
ki nemi izgalmat. A fétisiszták gyakran szárítóról, szennyesládából lopnak
ruhadarabokat vágyaik kielégítéséhez.”
Már a megfogalmazás első
kijelentése sem igaz, miszerint kizárólag férfiakra jellemző, és az „eltévelyedés”
szóval rögtön el is döntötte, valami negatívról van szó – holott egy
meghatározásnak nem a minősítés a feladata. Azt pedig végképp elutasítom, hogy
a fétisiszták gyakran szárítóról lopnak ruhákat! Olvastam már olyanról, hogy iskolai
öltözőből fiú elvitte az otthagyott, tulajdonosának talán már nem kellő
tornadresszt, de nem a lopás volt maga a cél. Álszent sem akarok lenni, első
tornadresszemet magam is loptam. Egy áruház próbafülkéjében magamra vettem, és
kisétáltam. 15 éves fiúként ugyan honnan és miből vettem volna magamnak
tornadresszt? Elhiheted, ha kérhettem volna szüleimtől lány tornadresszt
magamnak, akkor nem lopom el. Ezzel együtt nem vettem volna el senkiét, ami
utána valakinek hiányzik. Nem tartom elfogadhatónak a lopás ilyen formáját sem,
de igen, megtörtént. Nem azért írtam le, mert büszke vagyok rá, hanem mert őszinteséget
ígértem, és a teljes igazsághoz ez is hozzátartozik. Ugyanakkor a fétisiszták
között semmivel sem nagyobb a lopásra való hajlam, mint a nem fétisiszták
között, valamint nem hinném, hogy egy senkinek nem kellő tornadresszt „elvenni”
nagyobb bűn, vagy gyakoribb dolog lenne, mint például a munkahelyről ezt-azt
hazahordani. Ismersz olyat, aki valamit hazavitt a munkahelyéről? Legyen az
bármilyen apró dolog, akár fénymásolópapír, megmaradt alapanyag, vagy bármi.
Ismersz olyat, aki szárítóról lopja mások ruháit?
Egy másik
oldalon ez olvasható: „A szexuális fetisizmus hivatalosan a
parafília egy fajtája, nevezetesen egy tárgy vagy testrész irányába táplált
vonzalom, ami az illető életében a szexuális örömszerzés meghatározó forrását
jelenti. A fétissel rendelkező személy szexualitását nem a partnerrel átélt
közös élmény határozza meg, hanem egy adott tárgy, szokás, testrész iránt
érzett vonzalma. Maga a fetisizmus mint kifejezés azonban mást takar az
orvosi-pszichológiai irodalomban és mást a köznyelvben. Abban az esetben
minősül betegségnek a tárgyra való fixáció, ha az illetőnél huzamosabb időn át
tart a kizárólagos vonzalom, ha a személy viselkedése kényszeres formát ölt, az
állapotot szenvedésként éli meg, képtelen a normál életvitelre, esetleg egy másik
személynek kára származik belőle, és egészségére is kihat szenvedélye. Ekkor
már valóban parafíliának tekinthető az állapot, hisz a függő személy segítségre
szorul.
Ez azonban igen ritka, az esetek túlnyomó százalékában a fetisizmus a szexuális szabadság megélésének egy különleges - egyesek szemében visszatetszést keltő - formája. A köznyelv fetisizmusként említ sok olyan szexuális szokást, amit az orvosi szaknyelv nem sorol e témakörbe, a vonzódást megélő vagy környezete mégis fétisről beszél. Ilyenkor kerül elő a csipkefűző, a neccruha, a bőrszerkó, a szájpecek vagy a lakkcsizma.”
Ez azonban igen ritka, az esetek túlnyomó százalékában a fetisizmus a szexuális szabadság megélésének egy különleges - egyesek szemében visszatetszést keltő - formája. A köznyelv fetisizmusként említ sok olyan szexuális szokást, amit az orvosi szaknyelv nem sorol e témakörbe, a vonzódást megélő vagy környezete mégis fétisről beszél. Ilyenkor kerül elő a csipkefűző, a neccruha, a bőrszerkó, a szájpecek vagy a lakkcsizma.”
Ezt magam részéről már jobban el tudom fogadni, de értelmezésével
vigyázni kell. Fontos benne annak leszögezése, hogy az orvosi értelemben vett
fétis és a köznyelvi fétis szó nem egészen ugyanazt jelenti. Az orvosi
értelemben véve a fétis valóban betegség, ha huzamosabb ideig tartó, kizárólagos
vonzalom áll fenn a fétis tárgya felé, ahol a hangsúly a huzamos időn és a
kizárólagosságon van, vagyis nem a szexuális élete javítására használja a fétis
tárgyát, hanem teljes életvitelére károsan kihat. Hogy konkrétabb legyen, ebben
az értelemben nem nevezhetjük betegségnek azt sem, ha egy férfi saját magán
visel tornadresszt, de mellette ez nem szünteti meg – sőt javíthatja – normál szexuális
életét. Meggyőződésem, hogy egyetlen tornadresszt viselő férfi sem tornadresszével
akarja leélni életét, és legtöbben pontosan ezért nem merik elmondani párjuknak,
mert nem akarják őt elveszíteni!
Tehát a félreértések elkerülése végett a betegséget parafíliának
nevezzük, amihez a köznyelvben használt fétisnek annyi köze van, mint egy pohár
víznek az óceánhoz.
Az utóbb idézett leírásban van egy egész jó szemléletes rész, ami úgy
érzem, könnyebben megfogható azok számára, akik teljesen tájékozatlanok a
kérdésben: „A valóságban a szenvedély kiváltója bármilyen tárgy lehet, de a
szexuális segédeszközök (dildó, vibrátor), vagyis eleve a nemi örömszerzés
céljából készített tárgyak jellemzően nem válnak a fétis tárgyává. Sokak
számára izgató egy selyemlepedőn tekergő nő, de aki már a selyemlepedőt az
áruházban megérintve is pulzusemelkedést tapasztal, valószínűsítheti magában,
hogy megtalálta fétisét.”
Vagyis mást jelent az, ha a selyemlepedőről az jut eszébe az embernek,
milyen jót szexelnék rajta a párommal, és mást az, ha maga a lepedő vonzó,
szexuális izgalmat okoz. Attól, hogy valakinek maga a selyemlepedő is izgalmat
okoz, még nem jelenti azt, nem látná rajta szívesen a párját is. Gond akkor
lehet, ha csak és kizárólag a lepedő érdekli, semmi más. Gond lehet, de ha ezt
ő maga nem szenvedésként éli meg, ha nem árt vele senkinek, akkor még mindig
nincs gond.
Érdekes megjegyzés az is, hogy az „eleve nemi örömszerzés céljából
készült tárgyak” nem válnak fétis tárgyává. Vagyis, ha egy nő vibrátorral
örömet szerez magának, és ezt rendszeresen, partner nélkül teszi (tehát a fétisizmus
egyéb feltételei fennállhatnak), a vibrátor akkor sem fétis tárgya, mert az „arra
való”? Mi van egy uborkával? - mert az meg nem „arra való”. Nem értem. Ki dönti
el, mi-mire való? Egy darab papír
valakinek arra való, levelet írjon. Valakinek arra, repülőt hajtogasson belőle.
Valakinek meg arra, tüzet gyújtson. Ezen a gondolatmeneten haladva kezdünk
visszajutni oda, köznyelvi értelemben az a fétis, ami általánosan nem elfogadott.
Összességében azt mondhatom, lehet találni számtalan meghatározást a
fétis fogalmára, de túl bonyolult a kérdés ahhoz, hogy rövid definícióval
biztonságosan lehetne leírni, így mindegyiket kellő óvatossággal kell kezelni.
Az óvatosságra azért is szükség van, mert túl sok dolgot nevezünk fétisnek - talán tudatlanságunkból, talán azért, mert nem létezik rá más szó. Túl
sok olyat, aminek semmi köze egymáshoz, és az általánosítással eshetünk a
legnagyobb hibába.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése